Welcome à OpenShot 2.4.4 !

Avec l’arrivée des beaux jours,  je vous annonce la sortie (et donc la disponibilité ) de la nouvelle version d’OpenShot 2.4.4. Bien que la liste des nouveautés soit longue je ne vais pas m’attarder trop dessus et donc me contenter de présenter les grandes lignes de celle-ci. Mais avant tout et comme il est de tradition, voici la vidéo de présentation de ce nouveau opus de Jonathan.

Voici la liste des principales nouveautés de cette version :

  • résolution d’un bogue au niveau des images clés lors du changement des taux de frames
  • amélioration des performances de la timeline et de visualisation des vidéos
  • amélioration du rendu Svg en utilisant maintenant la librairie resvg
  • amélioration sur les pistes et l’affichage de la totalité des propriétés dans une fenêtre unique, quelle soit dockée à droite ou à gauche

  • amélioration de l’installateur Windows
  • création de la portabilité (utilisation d’un projet sur la même machine, une autre ou bien carrément un autre système) d’un projet openshot (*.osp)
  • création de présets personnalisés
  • ajout de nouveaux langages : Hindi, Arabe et Chinois (Traditionnel et Simplifié) pour le logiciel et openshot.org

  • ajout du CRF (Constant Rate Factor) pour les presets à l’export
  • Intégration du changelog pour chaque version : dorénavant vous saurez qui a fait quoi…

  • correction d’un bogue survenant lors de la coupe d’un clip audio : la waveforme ne s’affichant plus…
  • amélioration de la procédure de test par la création d’un manifeste de test pour chaque nouvelle version. Celui-ci a pour but de plus impliquer la procédure de test par plus de personnes (autre que Jonathan lui-même) et donc de déceler plus rapidement et en amont les bogues éventuels à chaque nouvelle version. Voici le manifeste en question.
  • création d’une nouvelle communauté OpenShot sur Reddit où tout à chacun peut poser des questions. Elle remplace le site historique (http://www.openshotusers.com) ouvert par Andy et moi-même il y a maintenant près d’une décennie.
  • Développement à plein temps (au moins pour 2019) : ce rêve (et je le confirme depuis la décision de créer la version Qt ) de travailler à plein temps sur ce projet qui dure depuis une décennie devient dorénavant une réalité pour cette année.
  • Voici la liste de tous les changements effectués sur openshot-qt, libopenshot et libopenshot-audio :openshot-qt
    • Bump version to 2.4.4 (minimum libopenshot to 0.2.3)
    • Scale keyframe coordinates when changing Profile or Exporting using a different FPS (#2620)
    • Large performance improvements on AngularJS Timeline (and solved some Async issues) (#2533)
    • Integration of resvg SVG library (gitlab and freeze updates) (#2540)
    • Improved Tracks (simpler numbering, faster inserting, prevent deletion of locked tracks) (#2491)
    • Improved Docking (Timeline widget is now dockable and Properties works in pillar mode) (#2490)
    • Windows Installer: Remove invalid files (system32/zlib1.dll) (#2678)
    • Use libopenshot to generate preview images for our Title editor, and no longer use Qt’s SVG parsing by default. (#2544)
    • Improving UTF-8 path detection and conversion (#2525)
    • Rewrite conversion of relative and absolute path support in OpenShot (#2477)
    • Fixing many Python issues reported in our automatic exception tracking (#2482)
    • Fixing Various Breakages in our Release Testing Plan (#2669)
    • Fixing regressions to Split Audio (#2660)
    • Integrate Constant Rate Factor (CRF) into Export Dialog (#2543)
    • Separating PrepareStreams() from Open(), to allow SetOption() to correctly function (#2568)
    • Adding h265 export preset (thanks Peter) (#2680)
    • Adding ~/.openshot_qt/presets/ User-defined Presets, so users can easily install custom export presets (devices and formats) (#2555)
    • Dragging an OSP file into the Project Files widget will open the entire project file (and prompt to save unsaved changes) (#2616)
    • Persist undo/redo history correctly across OpenShot sessions (#2474)
    • Fix audio waveform display when slicing clips or resizing/trimming clips
    • Color picker: Never use native dialog (#2425)
    • Adding Git Changelog screen (#2566)
    • Converting to new Settings class, instead of the old ENV VAR method (#2520)
    • Reverting Angular from 1.7.2 to 1.6.0 (for stability reasons) (#2479)
    • Updating GitHub Templates (for bug report, question, and feature request) (#2608)
    • Updating GitHub README: features list, translation urls, and badges (#2597)
    • Completed Arabic, Hindi, Chinese (Simplified and Traditional) translations (#2594)
    • Update messaging integration on build server (#2426)
    • Add __init__.py file for installed module (#2419)
    • launch.py: Path-detect via openshot_qt init (#2419)
    • Exit using sys.exit() (#2409)
    • preferences: Tweak item layout (#2401)
    • Widen export window (#2373)
    • Pass remaining command line args to Qt (#2355)
    • Copy (cleaned up) xdg icon to src/images (#2316)
    • Add strings to be translated and fix tuple error (#2275)
    • added browse button in file properties dialog, to allow relinking of individual media files (#2275)
    • fix for automatic relinking of missing media files during project open (#2275)
    • Add the same browse type for inkscape and blender field (#2255)
    • Remove CRLF line endings from chromebook preset (#2204)
    • Convert `language.py` line endings (#2204)
    • Missing files are now automatically deleted from the recent menu (#2202)
    • Append correct extension to snapshot frames (#2196)
    • Simplify version number and file name logic in build server (especially for releases) (#2136)
    • Update Contributors & Translations (#2679)

    libopenshot

    • Bumping version to 0.2.3 (SO 17)
    • Integration of resvg SVG library (optional during build) (#185)
    • Improved Keyframe Performance (#197)
    • MP3 Special Handling & Missing Frame Refactor (#196)
    • Fix default sizes on readers without MAX_WIDTH and MAX_HEIGHT settings (#188)
    • Adding new settings class to be used for changing realtime settings used by libopenshot, such as scaling mode for preview vs final render, or hardware decode, etc… (#183)
    • Integrate Constant Rate Factor (CRF) for FFmpegWriter (#186)
    • Improving cache performance by preventing the cache from getting behind the currently displaying frame # (#179)
    • Set video bit rate to 0 if an invalid bit rate detected (which happens when using crf) (#191)
    • Invalid SetMaxSize Logic and Invalid CRF q settings in FFmpegWriter (#198)
    • Refactor FFmpegWriter Open() and PrepareStreams() methods, so that SetOption() can be called between them. (#193)
    • Some polishing for the cmake ReSVG discovery (#187)
    • Adding condition before calling av_frame_free (in AV_FREE_FRAME macro) (#184)
    • tests/CMakeLists: Use same dependencies as src/ (#163)
    • Remove Eclipse files and add to gitignore (#178)
    • Fixing Scale Mode (None) in previews (#182)
    • Exclude git tags from kicking off GitLab builds (for libopenshot)
    • Update readme to use markdown and update copyright to 2019 (#94)
    • Update README and INSTALL files (including build instructions) (#194)
    • Add git log file with commits up to the previous release (#192)

    libopenshot-audio

    • Bumping version to 0.1.8 (SO remains 6)
    • Create README.md, INSTALL.md, INSTALL-WINDOWS.md, INSTALL-MAC.md, INSTALL-LINUX.md (#32)
    • Adding git log to build artifacts (since last release tag) (#31)
    • Exclude git tags from kicking off GitLab builds (for libopenshot-audio) (#26)

 

Finalement…

Cette nouvelle version s’inscrit dans la finalité du projet: installation facilité, stabilité, facilité d’utilisation. Sans rentrer dans les sujets évoqués plus haut, un me semble plus intéressant que les autres.

Et , à mon avis, il est de taille : le travail à plein temps de Jonathan sur le projet. C’est effectivement un vieux rêve et je suis très curieux de voir ce qui va en résulter dans les mois qui vont venir.

 

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